• Stymulacja rozwoju psychoruchowego
  • nawiązywanie kontaktu wzrokowego i emocjonalnego,
  • rozwijanie umiejętności społecznych i komunikacyjnych,
  • budowanie bezpiecznej relacji z dzieckiem
  • budowanie poczucia własnej wartości i poczucia sprawstwa,
  • rozwijanie koordynacji wzrokowo- ruchowej, jak również analizy i syntezy wzrokowej
  • usprawnianie procesyów poznawczych u dziecka, takich jak: myślenie skojarzeniowe, uwaga dowolna, pamięć symultaniczna i sekwencyjna, mowa w aspekcie słownika czynnego i biernego, jak również stymulowana jest umiejętność zabawy tematycznej oraz celowego używania przedmiotów znanych dziecku z codziennego funkcjonowania.
  • ocena poziomu funkcionowania poznawczego
  • wspieranie rodziców, motywowanie do pokonywania codziennych trudności, naukę radzenia sobie z emocjonami (ekspresja i kontrola emocjonalna).

Zajęcia prowadzone będą według pięciu głównych punktów:

  1. Powitanie- utrwalony schemat, rytuał, który rozpoczyna zajęcia i który jest uzależniony od poziomu funkcjonowania dziecka.
  2. Stymulacja proprioceptywna- wzmacnianie czucia głębokiego w celu lepszej kontroli własnego ciała, umiejętności zaplanowani ruchów od dużych do bardziej precyzyjnych, normalizacji napięcia mięśniowego. Długość tej sesji jest uzależniona od potrzeb dziecka.
  3. Seria ćwiczeń rozmachowych- angażuje przede wszystkim obręcz barkową oraz buduje centralna stabilizację ciała. Jest tym dłuższa, im wcześniej pojawiły sie problemy u dziecka, zawiera zabawy z dużymi piłkami, zabawy w klęku czy siłowanie sięz terapeutą
  4. Seria ćwiczeń manualnych- angażuje przede wszystkim staw łokciowy i nadgarstek, wykorzystuje się zabawy w gotowanie, mieszanie sypkich substancji, łowienie rybek, gra na bębenkach, odkręcanie i zakręcanie różnych pojemniczków.
  5. Seria ćwiczeń precyzyjnych- szczególnie ważne w przypadku występowania trudności grafomotorycznych oraz niskiej sprawności dłoni i słabej manipulacji, wykorzystuje się nawlekanie koralików, wyszywanki bez igły, zabawy paluszkowe, zabawy pacynkami na palce, gra na instrumentach klawiszowych, bierki, pchełki, klamerki.
  6. Instruktaż dla rodziców
  • Usprawnianie funkcji pokarmowych, nauka prawidłowego pasażu pokarmu (ssanie, żucie, połykanie);
  • Stymulacja nawiązywania kontaktu wzrokowego i emocjonalnego z dzieckiem;
  • Masaż zewnętrzny i wewnętrzny części twarzy i artykulatorów;
  • Usprawnianie artykulatorów (wargi, język, podniebienie, żuchwa)
  • Nauka prawidłowego toru oddechowego, ćwiczenia fonacyjne;
  • Torowanie prawidłowych wzorców danej głoski oraz wprowadzanie do spontanicznej mowy dziecka;
  • Rozwijanie zasobu słownictwa czynnego i biernego;
  • Wykorzystywanie alternatywnych i wspomagających metod komunikacji
  • Instruktaż dla rodziców
  • Nauka prawidłowych wzorców ruchowych poprzez kształtowanie prawidłowych reakcji prostowania, podporowych i równoważnych:
  • ćwiczenia kontroli głowy w pozycjach wyższych i niższych,
  • ćwiczenia przygotowujące do zmiany pozycji (samodzielnego rolowania, pivotowania i pełzania naprzemiennego do przodu),
  • ćwiczenia przygotowujące do czworakowania,
  • ćwiczenia przygotowujące do siadu, ćwiczenia reakcji obronnego podporu do boku i do tyłu,
  • ćwiczenia prawidłowej pionizacji poprzez klęk jednonóż,
  • ćwiczenia prawidłowego obciążania stóp, ćwiczenia propulsji, przygotowanie do chodzenia do boku przy przedmiotach,
  • ćwiczenia chodu do przodu z wykorzystaniem sprzętów w postaci balkoników (przedni i tylni) oraz stawiania samodzielnych kroków.
  • Ćwiczenia doskonalenia jakości chodu po podłożu o różnej strukturze.
  • Ćwiczenia podskoków, przeskoków i zeskoków.
  • Ćwiczenia w zakresie integracji bodźców sensorycznych w ośrodkowym układzie nerwowym: stymulacje przedsionkowe- ćwiczenia z wykorzystaniem pełzaka, stożków, kocyków, huśtawek, hamaków, turlanie; stymulacje dotykowe- masaż o piłeczkami o różnej fakturze, ćwiczenia z materiałami o różnej temperaturze i fakturze; stymulacje propriocepcji- dociski, uciski, zawijanie w kocyk lub materac, przechodzenie przez wąskie tunele.
  • Utrzymanie prawidłowych ruchów w stawach- ćwiczenia bierne ruchomości w stawach skokowych, kolanowych, biodrowych, łokciowych, barkowych, nadgarstka, śródręczno-paliczkowych i paliczkowych.
  • Ćwiczenia budowania siły mięśniowej - ćwiczenia czynne z oporem, ćwiczenia izometryczne, ćwiczenia z wykorzystaniem taśmy Thera- Band.
  • Instruktaż dla rodziców.